Małe co nie co o podróżach i turystyce. Przede wszystkim linie lotnicze pasażerskie. Kto nie lubi latać samolotem.
Blog > Komentarze do wpisu

James Smith McDonnell

McDonnell Douglas samolotyJames Smith McDonnell być może nie znasz tej osoby, ale wiesz, czym zajmuje się firma o nazwie McDonnell Douglas. Ogromna korporacja produkująca jedne z najczęściej wykorzystywanych samolotów na świecie nie mogłaby powstać, gdyby nie pewien niepozorny pan o sympatycznym uśmiechu. James Smith McDonnell urodził się w USA w roku 1899, w mieście Denver, leżącym na terenie stanu Colorado. Był synem handlarza bawełną; pracowitym i patriotycznym chłopcem, który w nastoletnim wieku walczył na frontach pierwszej wojny światowej. Po powrocie do domu podjął naukę na słynnym uniwersytecie Princeton - interesowały go zagadnienia związane z fizyką. Kontynuował studia na uniwersytecie Massachusetts, jednocześnie szkoląc się jako pilot w rezerwie amerykańskiej armii. Dwie pasje - nauka i latanie - sprawiły że zajął się konstruowaniem samolotów.W latach II wojny, w 1943, rozpoczęto projektowanie samolotu McDonnell FH-1 Phantom, który był pierwszym amerykańskim samolotem pokładowym z napędem odrzutowym, wykorzystywanym przez marynarkę. W samolocie tym z powodzeniem zastosowano układ silników umieszczonych w skrzydłach obok centralnej, dolnej części kadłuba, z dyszami wylotowymi wysuniętymi poza płaty skrzydeł. Zanim do tego doszło, trudnił się różnymi pracami - zazwyczaj godził się na jakiekolwiek zajęcie związane z pilotowaniem. Transportowanie poczty, przewóz osób, spryskiwanie pól - oferował swe usługi każdemu, kto tylko zapewniał mu możliwość złapania za stery. Wykształcenie i doświadczenie z samolotami pozwoliło mu zdobyć pracę w zakładach Huff Daland Airplane Company. Wkrótce opuścił przedsiębiorstwo i założył własną firmę, konstruując swój pierwszy samolot - Doodlebug - który jednak nie spotkał się z zainteresowaniem rynku. Porażka zmusiła McDonnella do ponownego znalezienia pracodawcy; tym razem przyjęły go zakłady Glenn L. Martin Aircraft Company.
Po dziesięciu latach wynalazca znów spróbował szczęścia założył McDonnell Aircraft Corp., zajmując się głównie pracami nad silnikiem odrzutowym. Nowoczesne technologie lotnicze zainteresowały zarówno wojskowych, jak i cywilnych nabywców.  Samoloty McDonnela sprzedawały się w zadowalających ilościach. Przedsiębiorstwem zainteresowała się działająca na rynku od dłuższego czasu firma Douglas Aircraft Company. Połączyła się ona z zakładami McDonnella, tworząc McDonnell-Douglas Corp. w 1967 roku.
James Smith McDonnell zmarł w roku 1980. Przed śmiercią otrzymał m. in. najwyższe odznaczenia przyznawane przez USA za wybitne osiągnięcia naukowe, a także nagrodę za zasługi od NASA. Dzięki ciężkiej pracy i talentowi spełnił swoje marzenia. Silnie wpłynął na obecny kształt branży transportowej, a fakt, że możesz dziś kupić bilety do USA, na kurs do tego egzotycznego, oddalonego o tysiące kilometrów kraju, jest w dużej mierze jego zasługą.
W 1984 r. McDonnell Douglas rozszerzył swoją działalność się na helikoptery, kupując Helikoptery Hughes. Helicopters Hughes został spółką zależną początkowo i przemianowaną w McDonnell Douglas Systems Helikopter. Najbardziej udanych egzemplarzem był zaprojektowany AH-64 Apache helikopter bojowy. McDonnell Douglas połączył się z Boeingiem w sierpniu 1997 roku. 

piątek, 21 lutego 2014, archi-polis

Polecane wpisy