Małe co nie co o podróżach i turystyce. Przede wszystkim linie lotnicze pasażerskie. Kto nie lubi latać samolotem.
Blog > Komentarze do wpisu

Sterowce latające cygara na niebie

Majestatyczne sterowce to jedne z najciekawszych maszyn w historii lotnictwa. Czym są, jak działają, do czego są wykorzystywane? Przyglądamy się burzliwym dziejom „latających cygar”.

Choć najpopularniejszym twórcą sterowców był Ferdynand von Zeppelin – niemiecki arystokrata, zmarły w roku 1917 to nie był on pierwszym inżynierem, który wykorzystał charakterystyczną konstrukcję.  Już w połowie XIX wieku wyposażone w śmigło balony wzbijały się w przestworza. Nie były to jednak maszyny w pełni dopracowane; w latach siedemdziesiątych owego stulecia wielu wynalazców głowiło się nad udoskonaleniem konstrukcji. Byli wśród nich Joseph Spiess i wspomniany już Zeppelin. Z dwojga konkurentów to właśnie ten drugi odniósł sukces, tworząc „latające cygaro” z podwieszoną gondolą dla załogi i podróżnych. Jego projekt był tak dobry, że wszystkie sterowce zwykło nazywać się od tej pory „zeppelinami”.

Zeppelin zrewolucjonizował branżę lotniczą, tworząc sztywną, trwałą konstrukcję statku powietrznego, stanowiącego przeciwieństwo balonów wykonanych z plastycznych materiałów. Szkielet sterowca powleczony był wytrzymałym materiałem, mieścił zaś wypełnione lekkim gazem komory, dzięki którym mógł unieść duże obciążenie. Dzięki zamontowaniu silnika i steru, pojazdem można było precyzyjnie manewrować. Nie była to najszybsza latająca maszyna, lecz z pewnością jedna z najbardziej efektownych.

Bilety na przeloty sterowcami stawały się coraz popularniejsze w latach trzydziestych, gdy samoloty nie mogły jeszcze pochwalić się zbyt dobrymi osiągami, ani nie oferowały równie wygodnych warunków podróży. Już wkrótce :cygara” miały jednak odejść w zapomnienie. Katastrofa modelu LZ-129, ochrzczonego mianem „Hindeburg”, wstrząsnęła opinią publiczną i przyczyniła się do szybkiego wycofania sterowców ze służby. W rzeczywistości nie była to tragedia o rozmiarach porównywalnych z wypadkami samolotów pasażerskich. Większość podróżnych przeżyła, a wiele ofiar zginęło w wyniku paniki i wzajemnego tratowania się przez uciekających pasażerów. Można jednak podejrzewać, że nawet gdyby Hindenburg bezpiecznie zakończył swój rejs do Ameryki, już wkrótce zostałby usunięty w cień na rzecz coraz szybszych i większych samolotów.

Wbrew pozorom sterowce do dziś mają wiele rozmaitych zastosowań; wykorzystywane są zwłaszcza w celach wojskowych, jak i przez instytuty meteorologiczne. Na Zachodzie popularne jest korzystanie zeppelinów w celach reklamowych, a w niektórych częściach świata świadczy się także krajoznawcze loty pasażerskie. 

wtorek, 27 maja 2014, archi-polis

Polecane wpisy